یادداشت فصل

   یکی از جنبه‌های هنر مدرن، تجربی بودن آن است و شعر تجربی، شعری است که شعر را از فرم‌های معمول خارج می‌کند و به فضای تجربه‌ی فرم‌های جدید وارد می‌کند. از آنجایی که تجربه‌های فردی، دارای چارچوب‌های فردی هستند، تعیین قواعد از پیش تعیین شده برای شعر تجربه‌گرا امری ناممکن است، اما یافتن قواعد یک اثر براساس چارچوب‌های ساختاری خود اثر، امری است که چگونگی یک شعری تجربی را ممکن می‌کند. شعر دیداری به عنوان نوعی شعر تجربه‌گرا همچون هر متن دلالت‌مند دیگری به چند صورت معنادار است: نخست «به‌واسطه‌ی نشانه‌های زبانی که به صورت معمول به معنی چیزی هستند و به دلیل دلالت‌مندی متن ادبی که وقتی کلمه‌ای ،....

بررسی روند شعر دیداری در ادبیات امروز ایران

 

انسان نخستین بر این باور بوده که همه‌ی مردم‌ توانایی خواندن نوشتار را ندارند، اما همگی قادر به درک مسائل از طریق تصویر هستند، به همین علت تصویر از دوران کهن تا به امروز دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است (ر.ک. گاور،1367: 29)، به‌طوری که «ریشه‌ی شکل‌گیری خط یا زبان نوشتاری نیز در تصویرنگارها و خط تصویرنگار فنیقی یا هیروگلیف مصری» (فیشر[1]، 2004: 90) 

شماره بهاره

سه شعر از غزاله زرین زاده

براي كرمانشاه تپيده در خون...

سه شعر از سهیلا میرزایی

این خواب با قرص هم تمدید...

دو شعر از هنگامه هویدا

زمین را به زندگی‌ام زنجیر کرده‌اند...

سه شعر از آرش نصرت اللهی

 «آوارهایم را پس بدهید»

شيرجه در عمق سه سانتي...

مي‌ايستم جلوي آينه. گوش‌هاي الاغي...

بحثی کوچک (ماشا کله کو)...

به من فقط کلمه کوچکی گفته ای...

سه شعر از بیتا ملکوتی

هزار و يك شب خاموشى...

"احلام یقظه" - فرزانه...

این بود سرگذشت ساده...

پربازدیدترین ها

تمامی حقوق این سایت متعلق به شخص لیلا صادقی است و هر گونه استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است